Paftaua lui "Negru Vodă", cel mai misterios personaj din istoria românilor

 


Paftaua lui Negru Vodă sau "Prințul cel mai Negru" din istoria românilor...

Descoperită la Curtea de Argeș, paftaua (curea) se pare că a aparținut misteriosului Prinț Negru Vodă sau Radu Negru care s-ar fi născut pe februarie 1269 și ar fi murit în jurul anilor 13oo. Nu doar că e melodia mea preferată de la Phoenix, dar mi-a plăcut și sintagma „Prinţul Negru al Ţării Româneşti, cel aflat în Răsărit cu însemnele Apusului“, precum și elementele gotice, inserții cu fleur-de-lis, creneluri ... Ce mi-a plăcut și mai mult e senzația asta arhitecturală de "plutire", probabil de asta i s-a mai zis și "Palatul Ceriului" sau "Regatul de aur", poate prin analogie cu expresia românească "Raiul pe pământ", mă rog încă multe lucruri nu sunt clarificate... de unde și multe legende, mistificări

E deosebit de interesantă figura din centru, o lebădă neagră cu cap de femeie. Se pare că în unele mituri lebăda neagră sau "Black swan" aduce schimbări bruște, neașteptate și cu consecințe grave, gen "Death card" la tarot. De altfel și expresia "cântec de lebădă", un ultim act sau act remarcabil care anunță ... sfârșitul. 

În Pantelimon la noi, există încă misteriosul complex "Lebăda", pe rând mânăstire, apoi închisoare... se pregătește să fie ballroom ...

Oricum, eu am văzut prima oară Paftaua în calendarul Asociației Culturale Rădăcini https://credodesign.ro/asociatia-culturala-radacini

care avea un motto frumos : 

“Din rădăcini proprii, în adâncimi proprii se naște civilizația adevărată a unui popor” – Mihai Eminescu. 



Comentarii

Postări populare de pe acest blog

Statia de Pompare Grozavesti

Călușarii : Ritual, Magie și Vindecare

Cripta Cavalerilor de Puscariu